CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

mandag 14. september 2009

Gale partier; SP


Norge har mye rar politikk. Kanskje fordi vi har det så godt at vi har begynt å gi faen?
Uansett, mange partier tror vi kan leve i et lite lykkeland slik som teletubbiene. Tja, hvorfor ikke? FORDI det er ikke sånn det fungerer i praksis!

Vi kan vel begynne å greie ut om bondepartiet SP.
SP vil at alle skal bo på landet og være bønder. Ikke helt så ekstremt, men som de sier i partiprogrammet sitt; "SP er mot sentralisering og ønsker å redusere forskjellen i levekår mellom grupper og deler av landet." Altså skal man substiere bøndene så mye at det er lønnsomt å være bonde. Disse pengene kommer fra oss andre skattebetalere. SP er også sterkt imot EU fordi dette ville tilatte andre bønder til å konkurrere med våre norske bønder, noe bøndene våre ikke klarer. (fordi Norge har ikke ideelt klima til å drive med landbruk).

Det kanskje aller værste med SP, er at de vil drepe alle rovdyr! Dette fordi de mener at de 3 ulvene, de 4 gaupene og de 2 bjørnene vi har i hele Norge, er ansvarlig for alle lammedrap i hele Norge. Skal disse rovdyrene straffes for at bøndene ikke klarer å passe sauen sin? Hva forventer man når man slipper lam ut i skogen der man vet at det bor rovdyr?


Hvis ikke Norge klarer å passe på sine få utryddningstruede dyrearter, kan vi ikke klage når Brasil slakter hele regnskogen!

fredag 11. september 2009

Karl Malin & Ida Invalida



Malin & Ida =) Best bloggers ever
(Ligger linker til sidene deres på siden)





Tenkte jeg måtte legge ut bilder av mine venner for at folk skal få et lite inntrykk av hvordan "vi bloggere er" :)

9/11

Siden mine to eneste venner, ida og malin, har begynt å blogge igjen, tenkte jeg at jeg skulle slenge meg på den spesielle trenden. Trenden går ut på å greie ut om meningene eller livet ditt på en nettside. Disse sidene har ofte mange lesere, fordi de som greier ut om livet og meningene sine enten er veldig spesielle, eller selvopptatte og ikke særlig smarte. (Og disse menneskene er ofte veldig morsomme) Det er i hvertfall det jeg bruker blogger til.

Datoen i dag er 11.september og vi kan minnes den tragiske ulykken som rammet USA for 8 år siden, og jeg vil betegne min blogging som ca. like tragisk.

I'm back again. Still not rich, still lying

fredag 30. mai 2008

Siste blogginlegg!

Dette halvåret har vi jobbet med blogging og skrevet diverse innlegg om reklame, filmer og skolerevyen. Det har vært ganske gøy å sammenligne hva folk har fått til på de forskjellige bloggene, og jeg har også vært med i en diskusjon på en annen sin blog. Det har vært morsomt å se hva de forskjellige menneskene mener og hva de anbefaler av filmer osv. Selv tror jeg ikke jeg kommer til å fortsette med blogging, selv om det var gøy å ha prøvd det. Jeg tror det har vært veldig lærerikt!

torsdag 15. mai 2008

Reklamer til glede og irritasjon

Juleglede

Coca cola reklamene har en tendens til å bli veldig kjente. De fleste husker vell cola sangen ”for de store, for de små, for de som står sammen, for de som skiller seg ut...” og de nye cola zero reklamene med ”the perfect brakeup” som skapte stor diskusjon om hvor vidt reklamen var kvinnediskriminerende.
.
Men den reklamen jeg liker aller best fra coca cola, som jeg ønsker å fokusere på nå, er den reklamen som må til for å få meg i julestemning. En bestefar og en ung gutt som sitter i en stol og leser en julebok. Ut av vegge kommer den fantastiske coca cola bilen og tar dem med. Her følger vi denne røde coca cola bilen som kjører gjennom et perfekt snøland og en skøytebane. Alt er preget av jul og glede, og selvfølgelig drikker de coca cola. Avsluttningen er at lastebilene kjører vidre og på baksiden av den siste bilen er det en nisse som drikker cola og blunker. Det er hetl tydelig at Coca cola har hatt en stor påvirkning på hele verdens julefeiring. De skapte den store, feite, røde nissen som sier ”hoho” og kommer med glede til alle sammen.


Se filmen på youtube her

Førsteinntrykket av reklamen er litt vanskelig for meg å gi ettersom jeg har sett den veldig mange ganger, men det må vell bli at den ser veldig typisk Amerikans ut, det er veldig mye fokus på disse lysende trailerene. Det kommer veldig tydelig fram at reklamen er for Coca cola og målgruppen er mest sannsynlig barn og unge som ser hvor lykkelige ungene på reklamen er og hvor koselig de har det i julen med cola. Hele reklamen er bygd på disse coca cola bilene som kjører gjennom byen og gjør alle glade. Det er også en svært stemningsskapende melodi som bygger seg opp med teksten "holiday is comming..".

Coca cola lastebilen har blitt svært kjent ettersom Cola har reklamert mye for den. Den ble til og med så kjent at i vinter kunne man komme å se når den kjørte gjennom Oslo, og når folk gidder å dra et sted for å se noe fra en reklame, da har cola virkelig nådd fram til folket. For meg blir det i hvertfall ikke julestemning før Cola reklamen er på tv.

Irritasjon

Enkelte reklamer er kun en pest og plage. De værste reklamene jeg vet er diverse internett reklamer som popper opp. I det siste har jeg fått en del reklamer fra selskap som tilbyr deg, som de selv sier "fete ting til din mobil" , man får tilbud om alt fra skjermsparer så det ser ut som mobilen er knust, radar for å se hvem som er i nærheten, og ikke minst "vakthunden - ingen vil tørre å være nææær din mobil!". Reklamen sitter irriterende i hodet mitt.

Jeg sitter på pc'n min en vanlig dag og jobber, og som alltid hører på musikk. Midt i min fine rolige sang kommer det "Grrr!! Vooff voff! Grrr!!!", helt upassende i sangen, og jeg tenkter "hva søren?" (for å si det på en pen måte). Joda det er nok en gang en av verdens største og mest voksende pest og plage; et popup-vindu med nok en nett reklame! Dette er mitt første inntrykk!

Reklamen består av denne svarte sittende hunden som det lyser rødt ut av øynene på. På siden står det en enkel beskrivelse der du skal fylle inn mobilnumeret ditt og få tilsendt en kode. Under hele reklamen står det i nærmest uleselig skrift noen sleipe ord ”kostnad 30 kr per ringetone, 3 ringetoner i uken. For å stanse abone...” Noe som feks. Et barn aldri ville tenkt på å lese gjennom. Reklamen har verken humor, ironi eller noe form for slagord. Jeg finner reklamen utrolig uinteressant, noe lureri og ikke minst irriterende.

Ønsker du å bli litt irritert? Klikk her

fredag 25. april 2008

Kolbein Falkeid



Falkeid er født 13. Desember 1933 i Haugesund. Han er en norsk lyriker og forfatter. Han skriver veldig folkelig og hverdagslig lyrikk. Han skriver også sakprosa og skuespill. I tilegg har han undervist i Norsk i bla. Tyskland. Flere av hans tekster har blitt brukt som sangtekster for visegruppen Vamp. Bokklubben omtaler han som ”en av våre mest folkekjære poeter”. Han har blitt belønnet for sin poesi med flere priser: Cappelenprisen i 1985, Doblougprisen i 1993, Stavanger Aftenblads Kulturpris i 1994, Prøysenprisen i 1996 og Herman Wildenveys poesipris i 2001.

Bildet er hentet fra Aftenposten

torsdag 24. april 2008

Lyrikk


Det er ikke sant
at tiden går
Den kommer
Med blikket i ditt
kommer tiden til deg
og blir

Som da jeg var tolv
og skogsfuglen
tungrodd bakset opp
mellom grenene
Og ble hos meg
Slik. Alltid

Paal Brekke 1992

Paal Brekke levde fra 1923 til 1993. Han hadde en sentral rolle når det gjaldt å få introdusert den mer modernistiske lyrikken i Norge etter andre verdenskrig. Dette fremmet han ved å skrive dikt, gjendikte fra den moderne verdenslitteraturen og journalistikk, essay og innføringer i lyrikk. Han skrev også en lærebok om å skrive poesi.

Lyrikk
Ordet lyrikk kommer av det greske ordet lyra som betyr lyre. En lyre er et strenginstrument, og i det gamle Hellas var det normalt at lyrikk var sangbar diktning. Lyrikk er en av de tre sjangerene innenfor skjønnlitteratur, sammen med drama og epikk. Kjennetegn for lyrikken i dag er at tekstene ofte har musikalske eller visuelle virkemidler, stemmen i teksten og det som omtales er i stor grad nær hverandre. Teksten er ofte gjerne kort og ”mettet” i betydningen. Lyriske tekster får sagt mye på få ord.